سارينا
سارينا

دانشمندان دو انگشت شست پاي مصنوعي را كه يكي از آنها به پاي يك موميايي مصري متصل است به عنوان اولين اعضاي مصنوعي بدن انسان، كشف كردند.

به گزارش«فردا»؛ يك انگشت مصنوعي سه بخشي از چوب و چرم در موزه مصريان در قاهره و انگشت مصنوعي گرويل چستر در موزه انگلستان به صاحبان بدون انگشت خود كمك مي‌كرده تا مانند مصريان راه بروند.

قدمت اين انگشتان شصت به 600 سال قبل از ميلاد باز مي‌گردد كه اين قدمت چند صد سال پيشتر از پاي مصنوعي رومي يافت شده در كاپواي ايتالياست كه قديمي‌ترين عضو مصنوعي تا كنون به شمار مي‌رفته است.

هر دو انگشت مصنوعي كه حتي شكل ظاهري انگشت را نيز دارند، روي دو داوطلب كه انگشتان شست پاي راست خود را از دست داده بودند توسط دانشمندان دانشگاه منچستر انگليس مورد آزمايش قرار گرفتند.

از داوطلبان خواسته شد كه اين اعضاي مصنوعي را با صندل‌هاي مصري بپوشند. يكي از داوطلبان توانست به راحتي با هر دو انگشت مصنوعي راه برود.


به گفته دانشمندان، اعضاي مصنوعي جايگزين بايد از چندين معيار برخوردار باشند. مواد بايد تحمل نيروهاي وارده بدن را داشته و در زمان استفاده شكسته نشوند. همچنين اين اندام بايد از تناسب برخوردار بوده و و ظاهر آن با عضو زنده شباهت داشته باشد تا هم براي فرد كاربر و هم براي اطرافيان وي قابل قبول باشد. كاربرد مهم‌تر انگشت مصنوعي اين است كه صاحب آن بتواند با آن راه برود.

انگشت شست پا حدود 40 درصد از وزن بدن را حمل مي‌كند و مسووليت پيش‌راني بدن را بر عهده دارد.

انگشت شست گرويل چستر كه از كارتوناژ (تركيب پارچه كتان يا پاپيروس با پوشش گچي)، چسب و گچ ساخته شده از نشانه‌هاي پوششي بيشتري برخوردار است. انگشت مصري نيز از ويژگي‌هاي خاصي مانند مفصل ساده، لبه جلويي چمفر شده و سطح زيرين مسطح برخوردار است.

به گفته دانشمندان، پوشش روي انگشت گرويل چستر و ويژگي‌هاي طراحي انگشت قاهره نشان‌دهنده اين است كه اين انگشتان توسط صاحبانشان در طول حيات آنها پوشيده مي‌شده و فقط در زمان مرگ در موميايي آنها قرار نگرفته است.

منبع:‌ ایسنا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ جمعه 6 اسفند 1389برچسب:, توسط پویا